본문 바로가기
카테고리 없음

균형적 교수법(balanced method)을 알아봅시다.

by 함영공 2023. 9. 10.

통합적 교수법 또는 절충적 교수법으로도 알려진 균형적 교수법은 다재다능하고 유연한 언어 학습 경험을 제공하기 위해 하향식 및 상향식 방법의 요소를 결합한 언어 교육 접근 방식입니다. 균형적 교수법은 언어 학습이 복잡한 과정이라는 것을 인식하고 언어 요소(문법, 어휘)를 가르치는 것과 의미 있는 맥락(의사소통 및 이해)에서 언어를 사용하는 것 사이의 균형을 추구합니다. 다음은 영어 교육의 균형적 교수법에 대한 개요입니다.

 

1. 상황별 학습:

하향식 접근 방식과 마찬가지로 균형적 교수법은 의미 있는 언어 맥락에서 시작됩니다. 학습자는 상황에 따라 언어를 제시하는 실제 상황, 텍스트 및 멀티미디어에 노출됩니다.

 

2. 이해력과 의사소통:

학습자는 처음부터 대상 언어를 이해하고 의사소통하도록 권장됩니다. 모든 문법 규칙과 어휘를 마스터하지 못하더라도 의사소통과 이해력을 촉진하는 듣기 및 말하기 활동에 참여합니다.

 

3. 언어 요소:

균형적 교수법은 문법과 어휘 교육의 중요성을 인정하지만 이러한 요소가 완전히 숙달될 때까지 의사소통을 지연시키지 않습니다. 문법과 어휘는 의사소통의 맥락에서 발생하는 학습자의 요구에 부응하여 소개됩니다.

 

4. 기술 통합:

듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 등 네 가지 언어 기술이 모두 학습 과정에 통합됩니다. 학습자는 이러한 기술을 개별적으로 연습하기보다는 함께 연습합니다.

 

5. 유창성과 정확성:

균형적 교수법은 유창성(원활하고 자연스럽게 의사소통하는 능력)과 정확성(문법과 어휘의 올바른 사용)을 모두 개발하는 것을 목표로 합니다. 오류 수정에 중점을 두고 있지만 유창함과 의미 있는 의사소통의 중요성을 간과하지는 않습니다.

 

6. 실제 자료:

뉴스 기사, 비디오, 실제 대화와 같은 실제 자료를 사용하여 학습자를 자연스러운 언어 사용에 노출시킵니다. 이는 학습자가 실제 상황에서 언어를 이해하고 사용하는 능력을 개발하는 데 도움이 됩니다.

 

7. 개별화된 학습:

학습자가 서로 다른 요구 사항과 학습 스타일을 가지고 있음을 인식합니다. 교사는 학습자의 개별 요구 사항에 맞게 교수법을 조정할 수 있습니다.

 

8. 문화적 인식:

문화적 측면과 문화 간 역량이 학습 과정에 통합되어 학습자가 언어가 사용되는 문화적 맥락을 이해하도록 돕습니다.

 

균형적 교수법은 언어 학습자의 다양한 요구와 목표를 충족시키는 유연하고 적응 가능한 학습 환경을 제공하는 것을 목표로 합니다. 이는 의사소통과 이해를 강조하는 동시에 언어의 중요한 구조적 요소를 다루면서 하향식 접근 방식과 상향식 접근 방식의 장점을 결합합니다. 이 접근 방식은 언어 학습이 모든 경우에 적용되는 단일 프로세스가 아니며 보다 역동적이고 매력적인 학습 경험을 허용한다는 점을 인식하여 현대 언어 교육에서 널리 사용됩니다.

 

 

 

The balanced method, also known as the integrated or eclectic approach, is a language teaching approach that combines elements of both the top-down and bottom-up methods to provide a well-rounded and flexible language learning  experience. The balanced method recognizes that language learning is a complex process, and it seeks to strike a balance between teaching language elements (grammar, vocabulary) and using language in meaningful contexts (communication and comprehension). Here's an overview of the balanced method in English language teaching:

 

1. Contextual Learning: Like the top-down approach, the balanced method starts with meaningful language contexts. Learners are exposed to real-life situations, texts, and multimedia that present language in context.

 

2. Comprehension and Communication: Learners are encouraged to understand and communicate in the target language from the outset. They engage in listening and speaking activities that promote communication and comprehension, even if they haven't mastered all grammar rules and vocabulary.

 

3. Language Elements: The balanced method acknowledges the importance of grammar and vocabulary instruction, but it doesn't delay communication until these elements are fully mastered. Grammar and vocabulary are introduced in response to learners' needs as they arise in the context of communication.

 

4. Skill Integration: All four language skillslistening, speaking, reading, and writingare integrated into the learning process. Learners practice these skills in tandem rather than in isolation.

 

5. Fluency and Accuracy: The balanced method aims to develop both fluency (the ability to communicate smoothly and naturally) and accuracy (correct use of grammar and vocabulary). There is a focus on error correction, but it doesn't overshadow the importance of fluency and meaningful communication.

 

6. Authentic Materials: Authentic materials, such as news articles, videos, and real-world conversations, are used to expose learners to natural language use. This helps learners develop the ability to understand and use language in real-life situations.

 

7. Individualized Learning: The balanced method recognizes that learners have different needs and learning styles. Teachers may adapt their teaching methods to accommodate the individual needs of learners.

 

8. Cultural Awareness: Cultural aspects and intercultural competence are integrated into the learning process, helping learners understand the cultural context in which the language is used.

 

The balanced method aims to provide a flexible and adaptable learning environment that caters to the diverse needs and goals of language learners. It combines the strengths of both the top-down and bottom-up approaches by emphasizing communication and comprehension while also addressing the important structural elements of language. This approach is widely used in modern language education as it recognizes that language learning is not a one-size-fits-all process and allows for a more dynamic and engaging learning experience.

 
 
반응형